W zakładzie pracy zdarzył się wypadek. Co robić? Jakie jest postępowanie?
Co zrobić na miejscu wypadku?
Najważniejsze działania należy podjąć od razu na miejscu. Po otrzymaniu informacji o wypadku, osobie poszkodowanej należy udzielić profesjonalnej pomocy. Pomocy na miejscu powinna udzielić osoba do tego wyznaczona. Następnie należy wezwać pogotowie lub niezwłocznie udać się do właściwej izby przyjęć. Zawsze należy udać się do lekarza, ponieważ bez jego opinii nie będzie możliwe przeprowadzenie dalszego postępowania.
Pracodawca musi również należycie zabezpieczyć miejsce wypadku. Każdy szczegół może okazać się ważny. Jeśli zdarzenie dotyczy pracy przy maszynie, maszynę należy wycofać z użytkowanie do czasu zakończenia oględzin przez zespół powypadkowy.
Jakie jest postępowanie powypadkowe?
Po udzieleniu pomocy i zabezpieczeniu miejsca, należy zabrać się na wszystkie formalności. W skrócie wygląda ono tak:
Zawiadomienie o wypadku Państwowej Inspekcji Pracy (tylko jeśli był to wypadek ciężki, śmiertelny lub zbiorowy)
Powołanie zespołu powypadkowego, czyli
zebranie wyjaśnień od poszkodowanego
zebranie informacji o świadków zdarzenia
zasięgnięcie opinii lekarza w zakresie oceny rodzaju i skutków wypadku
ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku
dokonanie prawnej kwalifikacji wypadku
określenie środków profilaktycznych i wniosków
sporządzenie i zatwierdzenie protokołu powypadkowego
doręczenie protokołu powypadkowego poszkodowanemu
Wpisanie wypadu do rejestry wypadków w zakładzie pracy
Sporządzenie statystycznej karty wypadku GUS
Jakie są terminy postępowania powypadkowego?
Bardzo ważne jest, aby przestrzegać terminów określonych w prawie. Protokół powypadkowy powinien powstać w ciągu 14 dni od otrzymania informacji o wypadku. Następnie, w ciągu 5 dni, pracodawca musi zatwierdzić protokół lub zwrócić go, jeśli stwierdza braki formalne. Na sporządzenie nowego protokołu, zespół powypadkowy ma również 5 dni.
Jeśli protokół powypadkowy zostanie zatwierdzony, pracodawca musi go niezwłocznie przekazać poszkodowanemu.
Warto jest już na początku postępowania zasięgnąć pomocy inspektora ds. BHP. Pomoże on poprowadzić sprawę i zachować wskazane terminy.
Jeśli nie masz jeszcze w swoim zakładzie pracy osoby odpowiedzialnej za sprawy BHP,
Fire Off istnieje na rynku od 2017 roku. Tworzymy zespół ambitnych ludzi, których łączy zamiłowanie do pożarnictwa. Branża PPOŻ się rozwija, my rośniemy razem z nią. Zasada współpracy jest prosta, Ty prowadzisz swój biznes - my zajmujemy się resztą.
"Dawniej było inaczej. Płonęła stodoła i wszyscy lecieli z wiadrami. Dziś lecą, ale z telefonami. A człowiek jest sam jak palec."