Ekspertyzy techniczne

Image

Ekspertyza techniczna stanu ochrony przeciwpożarowej

Ekspertyza, nazywana też „ekspertyzą ppoż”, jest  sztandarowym opracowaniem z branży usług przeciwpożarowych. Pozwala ona na daleko idące odstępstwa od przepisów przeciwpożarowych. Warunkiem jest wdrożenie rozwiązań zamiennych, który pozwolą na zapewnienie akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa w inny sposób. Takie rozwiązania stosuje się w istniejących budynkach, które ze względy na swoje wymiary lub specyfikę, nie spełniają aktualnych przepisów techniczno-budowlanych. Właściwie opracowana ekspertyza może oszczędzić inwestorowi ogromne koszty związane z wdrażaniem wymaganych przepisami rozwiązań. W niektórych sytuacjach opracowanie ekspertyzy jest wręcz wymagane prawem.

Kiedy wymagane jest opracowanie ekspertyzy ppoż?

Zgodnie z aktualnymi przepisami Prawa Budowlanego, opracowanie ekspertyzy jest wymagane w następujących przypadkach:

  • Wnioskowanie o odstępstwo od przepisów dotyczących bezpieczeństwa pożarowego, stosowanie dla projektowanych, nowych budynków
    – art. 9 ust. 3 pkt. 5 Prawa Budowlanego
  • Zmiana sposobu użytkowania istniejącego budynku
    – art. 71 ust. 2 pkt. 5 i ust. 2a Prawa Budowlanego  

W jakich przypadkach korzystnie jest opracować ekspertyzę ppoż?

Wiele inwestycji można zrealizować w oparciu o ekspertyzę ppoż, pozwalającą na zastosowanie rozwiązań zamiennych – bardzo często tańszych, a równie bezpiecznych. Ekspertyzę warto opracować w przypadkach takich jak:

  • Nadbudowa, przebudowa lub rozbudowa budynku
  • Stwierdzenie w budynku warunków zagrażających życiu ludzi
  • Decyzje Państwowej Straży Pożarnej nakazujące np., wyposażenie budynków w hydranty wewnętrzne lub zapewnienie odpowiednich warunków ewakuacji
  • Konieczność zapewnienia warunków ochrony przeciwpożarowej miejsc magazynowania odpadów
  • Konieczność doprowadzenia drogi pożarowej lub zapewnienia wody do zewnętrznego gaszenia pożaru

Uzgodnienie ekspertyzy z Państwową Strażą Pożarną

Zgodnie z przepisami, ekspertyzy w niektórych przypadkach muszą zostać uzgodnione z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej. Komendant, akceptując rozwiązania zamienne zawarte w opracowaniu, wydaje postanowienie wyrażająca zgodę. W postanowieniu mogą być zawarte dodatkowe obowiązki do zrealizowania.

Wyniki uzgodnienia zależą od odpowiednio wysokiej jakości opracowania i współpracy z Państwową Strażą Pożarną w procesie uzgodnienia.

Nasze artykuły na temat ekspertyz:

ZAPYTAJ O WYCENĘ DLA CIEBIE

Ochrona Przeciwpożarowa to nasza specjalność.

Fire Off istnieje na rynku od 2017 roku. Tworzymy zespół ambitnych ludzi, których łączy zamiłowanie do pożarnictwa.
Branża PPOŻ się rozwija, my rośniemy razem z nią. 
Zasada współpracy jest prosta, Ty prowadzisz swój biznes - my zajmujemy się resztą.


"Dawniej było inaczej. Płonęła stodoła i wszyscy lecieli z wiadrami. Dziś lecą, ale z telefonami. A człowiek jest sam jak palec."