Sprawne przygotowanie Operatu Przeciwpożarowego zapewnia wiedza i doświadczenie naszych specjalistów.
Nie obędzie się to jednak bez właściwej wymiany informacji z inwestorem. Przedstawiamy Wam, jako naszym obecnym lub potencjalnym klientom, krótką listę informacji, które należy przygotować.
Dlaczego przygotowanie informacji jest tak ważne?
Najpierw musimy dobrze poznać przedsiębiorstwo i miejsca magazynowania odpadów. Dzięki temu Operat będzie powstawał szybko i nie będziemy wielokrotnie dopytywać się o kolejne szczegóły.
Szczegółowe informacje pozwolą również opracować Operat prosty, czytelny i tym samym mile widziany w Komendzie Państwowej Straży Pożarnej. Nie będziemy tracić czasu na poprawki i ponowne uzgadnianie przez PSP.
Przejdźmy zatem do rzeczy. Co powinien przekazać nam inwestor?
1. Informacje dotyczące właściciela/użytkownika obiektu
Oczywiste kwestie formalne. Dane te konieczne są do przygotowanie wniosku do KM/KP PSP. Zaleca się przesłać wyciąg z KRS lub informację z CEIDG.
2. Opis procesu technologicznego
Informacje o działalności przedsiębiorstwa, która wymaga pozwolenia - zbieranie/przetwarzanie/wytwarzanie. Takie informacje powinny znajdować się również w samym wniosku o wydanie pozwolenia. Należy opisać, co dzieje się z odpadami, od momentu ich pojawienia się na terenie do momentu przekazania innym podmiotom.
3. Opis miejsca i sposobu magazynowania (wytwarzania, zbierania) oraz rodzaj odpadów znajdujących się na terenie danego podmiotu
Jedne z najistotniejszych informacji z punktu widzenia ochrony przeciwpożarowej. Należy opisać, w jaki sposób się magazynuje/zbiera/wytwarza odpady. Należy wskazać konkretne miejsca, najlepiej z oznaczeniem na mapie. Opisać, czy odpady znajdują się w pojemnikach, czy są prasowane, czy układane są luzem, jaka jest wysokość składowania, itp.
4. Maksymalne ilości odpadów (roczna ilość oraz maksymalna ilość odpadów w danym momencie) w rozbiciu na poszczególne rodzaje odpadów, podane w Mg)
Ilości te wynikają z mocy przerobowej i powinny być ustalone z osobą sporządzającą wniosek. Zaleca się również opisać szczegółowo dane rodzaje odpadów, skatalagowane jako kody odpadów.
5. Mapa terenu
Posługiwanie się mapą terenu znacznie ułatwia komunikację i przepływ informacji. Taka mapa posłuży również jako podkład do opracowania części graficznej Operatu. Najczęściej będzie to tzw. mapa zasadnicza.
6. Decyzja pozwolenia na użytkowanie (*dotyczy budynków)
Decyzja taka wydana została przed organy administracji dla każdego budynku dopuszczonego do użytkowania. Z tej decyzji wynika również przeznaczenia budynku.
7. Projekt budowlany (*dotyczy budynków)
Budynki, w których magazynowane/przetwarzane/wytwarzane są odpady, należy szczegółowo rozpoznać pod względem ochrony przeciwpożarowej. Kluczowe informacje zawarte są w projekcie budowlanym. Tam również znajdują się rzuty kondygnacyjne, które konieczne są do sporządzenia części graficznej Operatu.
8. Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego (*dotyczy budynków)
Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego budynku, w którym odpady są magazynowane/przetwarzane/wytwarzane. Instrukcja powinna być spójna z Operatem, dlatego zaleca się jednoczesną jej aktualizację.
9. Ekspertyzy techniczne z zakresu ochrony przeciwpożarowej (*jeśli były opracowywane)
W trakcie użytkowania budynków zdarza się, że muszą być one dostosowane do aktualnie obowiązujących przepisów przeciwpożarowych. W takich sytuacjach opracowuje się ekspertyzę, która pozwala na zastosowanie rozwiązań zamiennych. Należy je zatem uwzględnić w Operacie.
10. Oceny zagrożenia wybuchem pomieszczeń oraz przestrzeni zewnętrznych (*jeśli występują w obrębie działalności strefy zagrożenia wybuchem)
Taka ocena może znajdować się w zakładzie w postaci Oceny Ryzyka Wybuchu lub Dokumentu Zabezpieczenia Przed Wybuchem.
Masz wątpliwości lub problemy z ustaleniem poszczególnych informacji?
Umów się z nami na wizytę, podczas której omówimy wszystkie niezbędne formalności i pomożemy ustalić powyższe informacje.
Złap z nami kontakt !