Blog

Jakie informacje będziemy potrzebować do Operatu Przeciwpożarowego?

Jakie informacje będziemy potrzebować do Operatu Przeciwpożarowego?

Sprawne przygotowanie Operatu Przeciwpożarowego zapewnia wiedza i doświadczenie naszych specjalistów. 

Nie obędzie się to jednak bez właściwej wymiany informacji z inwestorem. Przedstawiamy Wam, jako naszym obecnym lub potencjalnym klientom, krótką listę informacji, które należy przygotować.


Dlaczego przygotowanie informacji jest tak ważne?

Najpierw musimy dobrze poznać przedsiębiorstwo i miejsca magazynowania odpadów. Dzięki temu Operat będzie powstawał szybko i nie będziemy wielokrotnie dopytywać się o kolejne szczegóły.

Szczegółowe informacje pozwolą również opracować Operat prosty, czytelny i tym samym mile widziany w Komendzie Państwowej Straży Pożarnej. Nie będziemy tracić czasu na poprawki i ponowne uzgadnianie przez PSP.


Przejdźmy zatem do rzeczy. Co powinien przekazać nam inwestor?

 

1. Informacje dotyczące właściciela/użytkownika obiektu

Oczywiste kwestie formalne. Dane te konieczne są do przygotowanie wniosku do KM/KP PSP. Zaleca się przesłać wyciąg z KRS lub informację z CEIDG.

2. Opis procesu technologicznego

Informacje o działalności przedsiębiorstwa, która wymaga pozwolenia - zbieranie/przetwarzanie/wytwarzanie. Takie informacje powinny znajdować się również w samym wniosku o wydanie pozwolenia. Należy opisać, co dzieje się z odpadami, od momentu ich pojawienia się na terenie do momentu przekazania innym podmiotom.

3. Opis miejsca i sposobu magazynowania (wytwarzania, zbierania) oraz rodzaj odpadów znajdujących się na terenie danego podmiotu

Jedne z najistotniejszych informacji z punktu widzenia ochrony przeciwpożarowej. Należy opisać, w jaki sposób się magazynuje/zbiera/wytwarza odpady. Należy wskazać konkretne miejsca, najlepiej z oznaczeniem na mapie. Opisać, czy odpady znajdują się w pojemnikach, czy są prasowane, czy układane są luzem, jaka jest wysokość składowania, itp. 

4. Maksymalne ilości odpadów (roczna ilość oraz maksymalna ilość odpadów w danym momencie) w rozbiciu na poszczególne rodzaje odpadów, podane w Mg)

Ilości te wynikają z mocy przerobowej i powinny być ustalone z osobą sporządzającą wniosek. Zaleca się również opisać szczegółowo dane rodzaje odpadów, skatalagowane jako kody odpadów.

5. Mapa terenu 

Posługiwanie się mapą terenu znacznie ułatwia komunikację i przepływ informacji. Taka mapa posłuży również jako podkład do opracowania części graficznej Operatu. Najczęściej będzie to tzw. mapa zasadnicza.

6. Decyzja pozwolenia na użytkowanie (*dotyczy budynków)

Decyzja taka wydana została przed organy administracji dla każdego budynku dopuszczonego do użytkowania. Z tej decyzji wynika również przeznaczenia budynku. 

7. Projekt budowlany (*dotyczy budynków)

Budynki, w których magazynowane/przetwarzane/wytwarzane są odpady, należy szczegółowo rozpoznać pod względem ochrony przeciwpożarowej. Kluczowe informacje zawarte są w projekcie budowlanym. Tam również znajdują się rzuty kondygnacyjne, które konieczne są do sporządzenia części graficznej Operatu.

8. Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego (*dotyczy budynków)

Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego budynku, w którym odpady są magazynowane/przetwarzane/wytwarzane. Instrukcja powinna być spójna z Operatem, dlatego zaleca się jednoczesną jej aktualizację.

9. Ekspertyzy techniczne z zakresu ochrony przeciwpożarowej (*jeśli były opracowywane)

W trakcie użytkowania budynków zdarza się, że muszą być one dostosowane do aktualnie obowiązujących przepisów przeciwpożarowych. W takich sytuacjach opracowuje się ekspertyzę, która pozwala na zastosowanie rozwiązań zamiennych. Należy je zatem uwzględnić w Operacie.

10. Oceny zagrożenia wybuchem pomieszczeń oraz przestrzeni zewnętrznych (*jeśli występują w obrębie działalności strefy zagrożenia wybuchem)

Taka ocena może znajdować się w zakładzie w postaci Oceny Ryzyka Wybuchu lub Dokumentu Zabezpieczenia Przed Wybuchem. 

 


Masz wątpliwości lub problemy z ustaleniem poszczególnych informacji?

Umów się z nami na wizytę, podczas której omówimy wszystkie niezbędne formalności i pomożemy ustalić powyższe informacje.

Złap z nami kontakt !

 

ZAPYTAJ O WYCENĘ DLA CIEBIE

Ochrona Przeciwpożarowa to nasza specjalność.

Fire Off istnieje na rynku od 2017 roku. Tworzymy zespół ambitnych ludzi, których łączy zamiłowanie do pożarnictwa.
Branża PPOŻ się rozwija, my rośniemy razem z nią. 
Zasada współpracy jest prosta, Ty prowadzisz swój biznes - my zajmujemy się resztą.


"Dawniej było inaczej. Płonęła stodoła i wszyscy lecieli z wiadrami. Dziś lecą, ale z telefonami. A człowiek jest sam jak palec."